Rozbieganie silnika – co to jest i jak z tym walczyć?

Do grona stresujących i poważnych problemów z samochodami, z pewnością można zaliczyć rozbieganie silnika. Wiąże się to z nagłą utratą kontroli nad pojazdem. Istnieją jednak pewne sposoby radzenia sobie z rozbieganiem wysokoprężnej jednostki napędowej.

Rozbieganie silnika – co to jest?

Rozbieganie silnika to sytuacja, w której jednostka napędowa wchodzi nagle na wysokie obroty, nawet jeśli pedał gazu nie został wciśnięty. Nawet po wyłączeniu zapłonu i wyjęciu kluczyka ze stacyjki silnik nadal wyje, a z rury wydechowej wydostają się gęste kłęby dymu. Usterka ta dotyczy tylko silników Diesla, które nie korzystają z zapłonu iskrowego, a wybuch paliwa jest powodowany przez ciśnienie generowane prze tłoki i temperaturę w komorze spalania. To właśnie dlatego możliwy jest zapłon paliwa oraz rozbieganie.

Dlaczego silniki Diesla ulegają rozbieganiu?

Rozbiegany silnik nie potrzebuje paliwa do swojej pracy, dlatego problem pojawia się po puszczeniu pedału gazu, wyłączeniu silnika i wyjęciu klucza ze stacyjki. Gdy dochodzi do rozbiegania, mieszanka paliwowo-powietrzna tworzy się z oleju silnikowego dostającego się do komory spalania w wyniku jakiejś nieszczelności, uszkodzenia turbosprężarki, itp. Cykl ten kończy się po wyczerpaniu oleju i zatarciu silnika albo rozsadzeniu jego tłoków lub innych elementów. W pierwszej kolejności można spróbować wyłączyć silnik przy użyciu klucza w stacyjce, ale jeśli to nie przyniesie żadnych efektów, wówczas należy zaciągnąć hamulec ręczny, wrzucić wysoki bieg i puścić sprzęgło. Powinno to doprowadzić do zduszenia i zatrzymania silnika. Oczywiście należy liczyć się z możliwością uszkodzenia sprzęgła i koła dwumasowego, ale często zniszczenie silnika będzie o wiele bardziej kosztowne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *