We współczesnych pojazdach stosowane są nowoczesne systemy TPMS, które odpowiadają za monitorowanie ciśnienia w oponach. Nie oznacza to jednak, że ciśnienie w oponach jest prawidłowe, jeśli na desce rozdzielczej nie zostaną wyświetlone żadne informacje. Warto dowiedzieć się czegoś więcej na temat odpowiedniego ciśnienia opon i konsekwencji ich nieprawidłowego napompowania.
Jakie jest optymalne ciśnienie opon samochodowych?
Na boku opony samochodowej można znaleźć informacje na temat maksymalnego dopuszczalnego ciśnienia. Powinno ono jednak być dopasowane do rodzaju i masy pojazdu, dlatego kluczowe są w tym przypadku informacje podane na tabliczce znamionowej na ościeżnicy drzwi kierowcy, w pobliżu koła zapasowego albo pod klapką wlewu paliwa (w zależności od pojazdu).
Przed pompowaniem opon trzeba sprawdzić ich rozmiar i wybrać wartość ciśnienia zgodną z podanymi informacjami. W przypadku braku jakichkolwiek informacji na temat ciśnienia, rozsądnym wyjściem jest napompowanie opon do uniwersalnej wartości 2,2 bara, ale następnie warto w domu sprawdzić książkę serwisową lub informacje dostępne w Internecie odnośnie prawidłowego ciśnienia konkretnych opon w konkretnym samochodzie.
Co należy wiedzieć o sprawdzaniu ciśnienia w oponach?
Ciśnienie w oponach powinno się kontrolować przynajmniej raz na miesiąc, szczególnie w okresie przejściowym, gdy mamy do czynienia z wahaniami temperatur powodującymi zmiany ciśnienia. Pomiaru należy dokonać przy pomocy manometru. Mechaniczne manometry są dostępne w różnego rodzaju pompkach, ale o wiele lepiej skorzystać z bardziej precyzyjnego urządzenia elektronicznego.
Dlaczego kontrola ciśnienia w oponach jest taka istotna?
Warto kontrolować ciśnienie w oponach, ponieważ jazda ze zbyt dużym ciśnieniem zwiększa podatność ogumienia na przebicie, na przykład po wjeździe na krawężnik, nierówność albo kamień. Zbyt wysokie ciśnienie pogarsza komfort jazdy oraz powoduje szybsze zużycie ich centralnej części, a to z kolei sprawia, że pojazd traci przyczepność. Zbyt niskie ciśnienie prowadzi z kolei do uszkodzenia bocznych części i rantów opon. Dodatkowo opona ulega szybszemu zużyciu i zwiększają się jej opory toczenia co przekłada się na wyższy poziom spalania paliwa. Dodatkowo zmniejsza się precyzja kierowania, a bieżnik ma problemy z odprowadzaniem wody na mokrej nawierzchni lub wjechaniu w kałużę. Nienapompowane opony wpływają więc negatywnie na bezpieczeństwo jazdy.