Zwykle stuki dochodzące z silnika benzynowego lub wysokoprężnego oznaczają jakąś poważną usterkę. Jeśli są one słyszalne przy oględzinach używanego auta przeznaczonego na sprzedaż to warto zachować ostrożność, aby uniknąć poważnych wydatków w przyszłości. O jakich problemach może świadczyć stukot słyszany w jednostce napędowej?

Obrócenie panewki – jedna z najczęstszych przyczyn stukania w silniku
Dźwięk metalicznego stukotu dochodzący z silnika to objaw, który powinien budzić powody do niepokoju. Stukanie może być słyszalne zarówno na wolnych obrotach, jak również podczas naciskania pedału gazu albo w określonym zakresie obrotów silnika. Jest to dźwięk charakterystyczny, który przypomina uderzanie młotkiem o metal. Najczęściej przyczyną takiego dźwięku jest obrócona albo uszkodzona panewka korbowodowa jednostki napędowej.
W tej sytuacji mamy do czynienia z luzem między stopą korbowodu, a czopem wału korbowego. Gdy silnik pracuje, jego tłoki są wypychane w kierunku dolnym, a korbowody przenoszą energię na wał. Swobodne obracanie wału jest możliwe dzięki panewkom, czyli małym kawałkom blachy, które są smarowane olejem.
Gdy dojdzie do zatarcia, wówczas panewka obraca się. Olej nie dostaje się do panewki między kanalikiem i następuje naruszenie warstwy olejowej co prowadzi z kolei do tarcia. W ten sposób powstaje luz, w wyniku którego górna część mocowania korbowodu zderza się z wałem i to powoduje stukot. W takim przypadku należy zrezygnować z dalszej jazdy, ponieważ może ona doprowadzić nawet do unieruchomienia jednostki napędowej.
Cichy stukot w jednostce napędowej
Odgłosy stukania dochodzące z silnika mogą również świadczyć o złej pracy zaworów. W wielu jednostkach napędowych luzy zaworowe są kasowane przez specjalne kasatory hydrauliczne (szklanki). Są one zasilane olejem silnikowym i pracują bez żadnego hałasu. W przypadku zapchania przewodów olejowych lub zbyt małej ilości tego płynu eksploatacyjnego, rozrząd może ulec rozstrojeniu. Jeśli hydrauliczne popychacze zaworów nie pracują prawidłowo, wówczas objawem jest nie tylko stukot, ale również spadek mocy silnika, nieprawidłowy skład spalin oraz spalanie oleju. Zwykle takie stukanie słychać na wolnych obrotach.
Chrobotanie dochodzące z silnika
Kolejnym niepokojącym dźwiękiem jest chrobotanie spowodowane najczęściej przez zużyte łożysko pompy wody, klimatyzacji albo rolki rozrządu. Gdy doda się gazu, wówczas chrobotanie zamieni się w charakterystyczny jęk, którego częstotliwość zwiększa się z obrotami. Nie wolno tego lekceważyć, ponieważ może dojść do zerwania paska osprzętu albo rozrządu co prowadzi do poważnej awarii i unieruchomienia pojazdu. Przyczyną chrobotania może być zużyty łańcuch rozrządu, który w takim przypadku kwalifikuje się do wymiany.
Stukanie w zimnym silniku wysokoprężnym
Stukanie w silnikach Diesla może pojawić się po uruchomieniu jednostki napędowej. Zwykle takie odgłosy są słyszane podczas mrozów i nie oznaczają niczego poważnego. Starsze silniki wysokoprężne po prostu tak pracują, a niskie temperatury potęgują negatywne odczucia akustyczne. Najczęściej po przejechaniu kilku kilometrów i rozgrzaniu silnika, dźwięk stukania ustaje. Warto jednak w tym przypadku pomyśleć o wymianie oleju silnikowego na świeży.