Aby silnik samochodowy pracował prawidłowo i niezawodnie przez długi czas, konieczne jest właściwe funkcjonowanie układu smarowania. Olej silnikowy to płyn eksploatacyjny, który smaruje i zapewnia poślizg metalowym elementom jednostki napędowej. Oprócz tego charakteryzuje się on działaniem chłodzącym oraz zabezpieczającym. Niewłaściwe rozprowadzanie oleju lub jego zbyt mała ilość mogą doprowadzić do awarii, a nawet całkowitego zatarcia silnika. W wielu przypadkach problemem może być czujnik ciśnienia oleju. Warto dowiedzieć się o nim czegoś więcej.
Czujnik ciśnienia oleju – co to takiego?
Aby silnik pracował prawidłowo, pomiędzy jego elementami metalowymi musi się znajdować film olejowy, czyli cienka warstwa oleju silnikowego. Prawidłowe rozprowadzenie tego płynu eksploatacyjnego po wszystkich zakamarkach silnika wymaga podawania go pod odpowiednim ciśnieniem. Odpowiada za to pompa olejowa, która zasysa olej z misy. Obok misy olejowej w bloku silnika wkręcony jest czujnik mierzący poziom ciśnienia oleju. Po wykryciu spadku ciśnienia czujnik wysyła odpowiedni sygnał, a na kokpicie pojawia się czerwona kontrolka oleju.
Awarie czujnika oleju i ich objawy
Najczęstszym powodem wyświetlania kontrolki oleju jest po prostu zbyt niski poziom tego płynu. W takim przypadku należy sprawdzić jego poziom na mierniku (musi znajdować się między minimum, a maksimum). Kontrolka taka może się zapalić również w przypadku wycieku oleju, zapchanego filtra oleju czy też jeśli stosowany jest nieprawidłowy rodzaj oleju. Niskie ciśnienie może też być spowodowane zużytą pompą. Jeśli jednak poziom oleju jest prawidłowy, a mimo to świeci się kontrolka, wówczas można podejrzewać awarię czujnika ciśnienia oleju. Jeśli kontrolka pojawia się na biegu jałowym, wówczas zapala się ona ze względu na nieszczelny czujnik powodujący wyciek. Najgorszą opcją jest z kolei awaria, w wyniku której czujnik nie informuje o nieprawidłowościach i kontrolka nie zapala się pomimo problemów z ciśnieniem oleju.
Sprawdzanie i wymiana czujnika ciśnienia oleju
Jeśli nie ma żadnych problemów z olejem i jego filtrem, wówczas warto sprawdzić czujnik ciśnienia. Jeżeli jest on pokryty olejem lub płyn ten wycieka spod niego to mamy do czynienia z usterką. W przypadku braku wycieku, należy skorzystać z manometru wkręcanego w miejsce czujnika przy pomocy specjalnej przejściówki. Po uzyskaniu rezultatu ciśnienia, należy porównać je z ciśnieniem zalecanym przez producenta pojazdu. Uszkodzeniu może ulec też żarówka kontrolki oleju albo elektronika. Wymiana czujnika ciśnienia oleju polega na odpięciu wiązki elektrycznej i odkręceniu czujnika kluczem nasadowym. Po wkręceniu nowego czujnika należy podłączyć przewody. Warto podłożyć szmatkę, aby uniknąć zabrudzenia olejem, który może wyciekać po wykręceniu wadliwego czujnika.